Cukup kah wang persaraan Anda?

Pelaburan ke depan untuk menghasilkan wang tambahan selepas bersara.

Apabila saya sewasa kelak, saya menginginkan untuk berkerja dengan Kerajaan. Alasan utama  adalah bahawa saya boleh memenuhi keperluan untuk skim pencen. Ini berasal daripada fakta bahawa orang tua saya sama-sama pegawai kerajaan dan mereka punya untuk menikmati manfaat penen ketika mereka bersara. Mereka masih menikmatinya.

Walaupun tidak banyak, itu mencukupi bagi mereka yang pada usia mereka, mereka akan terus mempunyai pendapatan selama mereka hidup. Saya pun ingin minkmati manfaat yang sama.

Alas, nasib – atau apakah itu akan bebas? – Memiliki tangan untuk bermain dalam pilihan kerjaya saya dan saya akhirnya mengambil pekerjaan di sektor swasta.Melihat saat aku bersenang-senang melakukan apa yang saya lakukan, saya tidak melihat diriku beralih kerjaya dalam waktu dekat. Jadi ada rencana saya berjalan mendapatkan pensiun.

Waktu untuk beralih ke Plan B, iaitu K umpulan Wang Simpanan Pekerja (EPF). Hal ini bertujuan untuk membantu pekerja baik swasta dan bukan-bersara sektor awam menyimpan sebahagian dari gaji mereka dalam skim sumbangan. Sumbangan yang pekerjanya untuk menghasilkan pendapatan dan dana dalam akaun penyumbang ‘harus digunakan dalam hal pekerja tersebut untuk sementara atau tidak layak untuk bekerja.

Hal ini terutama berlaku untuk bersara, tapi sakit, cacat atau pengangguran juga tertutup.The EPF juga menyediakan rangka kerja bagi pengusaha untuk memenuhi kewajibannya kepada pekerja.

Sebagai rencana pensiun, akumulasi wang dalam tabungan EPF hanya boleh ditarik kembali pada saat ahli gilirannya 50, di mana mereka dapat menarik hanya 30% dari baki mereka. Ahli yang 55 atau lebih tua dapat menarik jumlah keseluruhan.

Baru-baru ini, dewan EPF mengumumkan pembahagian dividen 5,65% untuk tahun buku yang berakhir 31 Disember 2009, naik 115 pangkalan mata selama 4,5% yang dibayar untuk tahun 2008.

Menurut Fundsupermart.com Malaysia, selama lima tahun terakhir, EPF telah membahagikan dividen tahunan rata-rata 5%. Tingkat rata-rata dividen riil selama lima tahun terakhir adalah 1.7%, selepas mempertimbangkan kadar inflasi rata-rata 3,4%.

Dengan itu, soalan penting untuk ditanyakan adalah: Apakah tabungan dari kami EPF cukup untuk mempertahankan kami di masa pensiun kita?

Nasihat seorang ahli

Dalam medan Pelaburan Peribadi nya, “Cukup wang untuk masa pensiun” tahun lalu?, MRR Consulting penasihat pelaburan dan mengatur rakan Ooi Kok Hwa mengatakan sebagai Malaysia rata-rata tinggal sekitar 75, mereka yang bersara pada 55 perlu untuk menguruskan tabungan EPF selama 20 tahun. Tapi yang paling pensiunan menghabiskan semua wang EPF mereka dalam masa tiga tahun bersara, dia tuntutan.

Ooi memberikan butiran tentang bagaimana seorang pesara boleh menguruskan tabungan EPF nya selama 20 tahun.

“Kita akan menganggap membayar bermula daripada RM1, 500, tumbuh pada peringkat 8% per tahun; bonus rata-rata dua bulan per tahun, keuntungan rata-rata EPF dari 5%, total EPF sumbangan sebanyak 23% (majikan: 12%, pekerja: 11%) dan kadar inflasi sebanyak 3%.

“Analisis kami menunjukkan bahawa jika kita dapat hidup dengan hanya satu-ketiga (atau 33%) dari gaji terkini kami ditarik, wang EPF harus dapat menyokong kami selama 20 tahun sampai kita meninggal pada 75.”

Menurut Ooi, jika gaji terkini seseorang yang ditarik adalah RM13, 976 di 55, dia hanya mampu untuk menghabiskan satu-ketiga atau RM4, 612 per bulan selepas bersara (1 / 3 x RM13, 976).

Dia menekankan, bagaimanapun, bahawa perhitungan didasarkan pada andaian bahawa seseorang masih akan bisa menghasilkan keuntungan 5% selepas bersara.

“Setiap orang mempunyai situasi kewangan yang berbeza. Jika mungkin, kita perlu membina portfolio pelaburan kita sendiri terlepas dari tabungan EPF. Kami mungkin perlu mencari beberapa pekerjaan sambilan selepas bersara jika sumber kewangan kita tidak mengizinkan kita untuk berhenti bekerja, “tulisnya.

“Selain itu, kita perlu menghapuskan semua hutang-hutang kami sebelum bersara. Kami juga perlu membeli cukup hidup dan insurans kesihatan untuk diri kita sendiri serta menetapkan dana pendidikan untuk anak-anak kita. ”

Penganalisis kewangan Wilson mengatakan rendah orang yang mengkhawatirkan nya masa depan kewangan kesejahteraan mempunyai satu pilihan yang jelas – melabur.

“Siapa pun yang bimbang tidak memiliki wang yang cukup di usia tua mereka harus melakukan sesuatu tentang hal itu, untuk memastikan bahawa anda mempunyai wang untuk menyokong anda apabila anda sudah terlalu tua dan tidak bekerja lagi,” tambahnya.

“Yang jelas yang harus dilakukan adalah melakukan pelaburan dalam sesuatu yang dapat membantu menghasilkan pendapatan untuk anda apabila anda tua. Ada jalan pelbagai pelaburan di luar sana dan dengan perancangan yang tepat dan penyelidikan, kebebasan kewangan tidak mustahil. ”

Apa yang dilakukan beberapa orang

Rita (bukan nama sebenarnya), adalah pesara jururawat. Setelah bekerja untuk Kerajaan selama 30 tahun, dia bekerja di sektor swasta selama sembilan tahun lagi kerana ia memerlukan wang.

Namun, dia mengakui bahawa tanpa pencen itu, akan sulit untuk memenuhi keperluan. “Ada hal-hal seperti pendidikan anak-anak anda atau perbaikan rumah yang anda perlu memikirkan. Tanpa pencen tersebut, EPF pasti tidak akan cukup. ”

Rita menambah bahawa sebagai bekas pegawai negeri, dia selalu akan memenuhi syarat untuk rawatan percuma di rumah sakit kerajaan. “Hal ini sangat penting kerana kos perubatan yang paling akan muncul sebagai salah satu mendapat tua,” katanya.

Rita menambah bahawa EPF juga digunakan untuk membahagikan dividen lebih tinggi, antara 6% dan 7% pada 1990-an.

Kamala (bukan nama sebenarnya) adalah seorang bekas pekerja dari Balai Penelitian Karet Malaysia. Organisasi Kerajaan berasaskan pada awalnya, itu diprivatisasi pada 1990-an dan pekerja diminta untuk memilih baik atau skim pencen EPF sebagai pilihan bersara.

Kamala memilih skim EPF, keputusan dia tuntutan dia menyesal. “Wang itu selesai dengan cepat kerana saya mempunyai kewajipan kewangan banyak seperti pendidikan anak-anak saya dan pinjaman perumahan. Aku juga harus menjalani operasi yang mahal, kos yang tidak akan menjadi masalah jika saya seorang pegawai negeri. ”

Namun dia bersyukur bahawa hari ini, anak-anaknya telah dewasa dan memberikan suami dan wang secara bulanan. “Kami juga telah melabur wang kami di hotel. Jadi kewangan kita baik-baik saja. ”

Sementara itu, Kong, teknologi maklumat eksekutif di awal 40-an, berkata dia menghabiskan sekitar RM4, 000 sebulan pengeluaran rumah tangga, pendidikan anak-anak dan keluarga yang luar biasa dan kredit mobil, antara kewajipan kewangan lain.

“Aku menghabiskan begitu banyak setiap bulan sehingga aku tidak punya cukup untuk menyimpan. Untungnya isteri saya juga menyumbang. Setelah 55, itu jelas tidak akan mudah. Aku mungkin perlu terus bekerja sampai anak-anak saya boleh menyokong diri mereka sendiri, “tambahnya.

Sumber: the Star (Sabtu Mac 13, 2010)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s